Kelebihan Garam Laut Yang Tersembunyi


Apakah itu garam laut? Garam laut sebenarnya adalah garam semulajadi yang dihasilkan secara langsung dari air laut. Apabila air laut masin tersejat, maka garam laut akan terbentuk. Garam laut mengandungi nutrien-nutrien penting yang mana mempunyai pelbagai manfaat untuk kulit dan rambut. 

Rawatan Semualjadi untuk Kulit


Tidak kira sama ada kulit anda kering atau berminyak, anda sentiasa boleh memastikan ia bersinar dan cantik dengan garam laut. Garam laut dianggap sebagai pembersih semulajadi. Ia mengandungi sejumlah besar vitamin C, yang mana bebas dari radikal dan boleh melicinkan lagi fungsi antioksidan. Oleh itu, garam ini mampu menyahtoksik sel-sel kulit anda dengan menyerap semua kotoran, habuk dan bahan-bahan toksik yang bahaya. 
Apabila semua toksin keluar dari badan anda, kulit pun akan menjadi lembut dan sihat. Selain itu, mandi menggunakan garam laut boleh mencerahkan warna kulit. Manakala, magnesium yang terkandung dalam garam boleh mengekalkan kulit anda tetap lembut, anjal dan kelihatan muda. 

Garam laut juga mengandungi kalsium yang boleh membersihkan liang roma tersumbat. Jika anda mempunyai kulit berjerawat, sangatlah digalakkan untuk menggunakan pencuci muka yang mengandungi garam laut. Ia menjadikan kulit anda bersih dan licin dengan mengurangkan jangkitan bakteria. Anda juga boleh menggunakan garam laut untuk pengelupasan secara semulajadi. Tekstur garam ini membantu untuk membuang lapisan sel-sel kulit mati dan menyerlahkan kulit baru yang segar. 

Melicinkan rambut

Selain daripada untuk kulit, garam laut juga boleh digunakan pada rambut. Ia merupakan ubat yang baik dan semula jadi untuk rambut berminyak. Ia boleh menyerap minyak berlebihan daripada rambut panjang anda dan menjadikan mereka licin dan cantik. 

Tambahan pula, dengan begitu banyak mineral yang ada dalamnya, anda boleh dengan mudah mendapatkan bahawa jumlah yang dikehendaki dan melantun dalam rambut anda dengan garam laut. Selain itu, ia membekalkan nutrien yang secukupnya untuk folikel rambut anda dan menjadikan mereka lebih lembut. 


Seterusnya, garam laut sangat bagus untuk memerangi kelemumur. Ia berfungsi secara langsung pada kulit kepala anda dan membantu anda menghilangkan kekeringan supaya anda sentiasa boleh menayangkan rambut panjang dan berkilat anda. 

Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. Assalamualaikum. saya nak tanya, kat mana boleh dptkan garam laut ni ya kat malaysia?

    BalasPadam
  2. Sy pon puas cari.. Sy cari kat supermaket.. Adabi punye.. Tp lg bgus kalo pure sea salt.. Sy rase ade jual kt salon yg tindik badan..

    BalasPadam
  3. Yg terkenal Celtic Sea Salt. Ada beberapa brand lain. Boleh di perolehi di Jaya Jusco, Aeon Big.

    BalasPadam
  4. Bole dapatkan di Al-Afiah bekam healthcare

    BalasPadam