Evolusi Rekaan Botol Coca Cola

Segalanya bermula dengan sirap berwarna coklat, yang tidak berbahaya, hanya dijual di farmasi. Selain dari kempen pemasarannya yang kreatif, Coca cola menjadi terkenal adalah kerana rekaan botolnya yang lain dari yang lain..


Semasa perniagaan ini tidak berkembang, masih di takuk lama, botol rata telah digunakan, dengan gabus dan label kertas untuk membezakan produk ini dengan produk lain. Apabila ia telah berubah menjadi minuman yang bergas , timbul pula masalah membuka minuman ini tanpa kehilangan gasnya. Maka setelah dibuat kaji selidik, jalan penyelesaian ditemui adalah getah penutup logam, dengan sistem pengedap asal yang dikenali sebagai sistem Hutchinson.


Walau bagaimanapun, proses ini tidak kekal lama dengan penggunaan meluas penutup logam dan leher botol berbentuk mahkota. Maka Syarikat Coca cola mula menggunakan bekas jenis ini  yang ,pada masa itu telah menjadi inovatif, tetapi masih dihasilkan dengan cara yang buatan tangan. Setiap botol telah dibuat oleh seorang pekerja tukang kaca , jadi tidak akan ada dua botol adalah serupa. Walaupun begitu, mereka telah membuat logo jenama Coca Cola terukir pada botol kaca, penutup botol dan label. Pada tahun 1915 dengan membuat satu pertandingan awam untuk merekabentuk botol eksklusif, Ia telah membawa jenama Coca Cola selangah kehadapan. 


Catat Ulasan

0 Ulasan