Pertandingan Ratu Cantik Muslimah


Seorang peserta Nigeria telah dinobatkan sebagai pemenang pertandingan ratu cantik untuk orang Islam di ibukota Indonesia , Jakarta.

Obabiyi Aishah Ajibola , 21, memenangi World Muslimah 2013. Ajibola menangis dan membaca ayat dari Al-Quran apabila namanya dipanggil sebagai pemenang. Beliau telah dianugerahkan 25m rupiah ( $ 2,200 , £ 1360 ) dan tiket perjalanan ke Mekah dan India.

Dua puluh finalis mempamerkan fesyen Islam dan bekerja untuk menunjukkan nilai-nilai agama dalam peraduan ini. Finalis berasal dari negara-negara termasuk Bangladesh, Iran, Malaysia , Nigeria dan Brunei.

Pertandingan ratu cantik itu diadakan sebelum kedatangan pertandingan Miss World , yang telah menarik bantahan daripada kumpulan Islam Indonesia.

Finalis di Dunia Muslimah telah dipilih daripada lebih 500 orang peserta yang mengambil bahagian dalam proses pemilihan dalam talian. Salah satu pusingan yang ada adalah pesaing membandingkan cerita bagaimana mereka memakai hijab ( tudung Muslim ) – satu syarat utama untuk mereka yang mengambil bahagian.


Pada saat saat akhir, peserta menjalani tiga hari "latihan spiritual" , bangun sebelum subuh untuk berdoa bersama dan mengaji Al-Quran.

Dalam satu temu bual, Ajibola berkata, sebelum dia memasuki pertandingan niatnya hanya cuba " untuk menunjukkan kepada dunia bahawa Islam adalah cantik".





Catat Ulasan

0 Ulasan